نکات کاربردی درباره نگهداری الکتروموتورهای صنعتی

نگهداری الکتروموتورهای صنعتی

فهرست مطالب

الکتروموتور از مهمترین تجهیزات صنعتی است که نگهداری از آن به منظور جلوگیری از هزینه های اضافی اهمیت زیادی دارد. اگرچه انتخاب الکتروموتور مناسب متناسب با فعالیت اجرایی مهم است و خرید الکتروموتور با کیفیت تر طول عمر مفید الکتروموتور را تضمین خواهد کرد، اما نگهداری نامناسب از الکتروموتور و عدم رعایت استانداردهای لازم در خصوص نگهداری موتور ، حتی موتورهای باکیفیت را نیز با مشکل مواجه کرده و کاربران را دچار اشکال خواهند کرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های  نگهداری الکتروموتورهای صنعتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نگهداری تجهیزات به منظور جلوگیری از خرابی آنها و یا استهلاک هرچه دیرتر آنها فرایندی با اهمیت است. یکی از تجهیزات بااهمیت صنعتی جهت نگهداری الکتروموتور صنعتی است.  به منظور حفظ و نگهداری الکتروموتورهای صنعتی توصیه می گردد تا از روش های زیر استفاده شود. برای دریافت خدمات تعمیر ژنراتور با کارشناسان با ما تماس بگیرید.

الکتروموتورها کاملا بسته و آب بند هستند تا هیچ آلاینده ای از جمله گرد و خاک، روغن و مواد زائد وارد الکتروموتور نشود، با این حال توصیه می گردد تا الکتروموتور از این آلایندگی ها دور نگه داشته شود. الکتروموتورها حرارت و گرمای داخلی خود را از طریق فن و پره های خارجی خود خارج می کنند، لذا اگر در معرض آلایندگی ها قرار بگیرند این موارد از طریق فن آنها وارد شده و علاوه بر عدم توانایی در خارج کردن حرارت، آسیب داخلی و خرابی الکتروموتور رخ می دهد. البته تمیز کردن الکتروموتور می بایست در زمان خاموش بودن آن انجام پذیرفته و پیش از تمیزکاری دستورالعمل نظافت موتور کاملا رعایت گردد، در غیر اینصورت تمیز کاری الکتروموتور احتمال آسیب به آن را به دنبال خواهد داشت.

نگهداری الکتروموتورهای صنعتی

تست اجزای الکترونیکی الکتروموتور از فعالیت های تعمیر و نگهداری الکتروموتورهای صنعتی  بوده و الکتروموتور را از خرابی شدید و بحران دور نگه می دارد. اغلب خرابی ها در الکتروموتور ناشی از رطوبت، اتصالات شل و کثیف الکتروموتور می باشد، استفاده از برنامه منظم جهت تست الکتروموتور از ایجاد آسیب های جدی بر الکتروموتور جلوگیری می کند. یکی از تست های انجام گرفته تست ترموگرافی است که به شناسایی حرکات ناخواسته الکتروموتور می پردازد. حرکات ناخواسته موتور به دلیل نصب نادرست، شل بودن اتصالات، کثیف بودن موتور و غیره است. تست و کالیبره کردن رله های محافظ و مدارهای قطع کننده از برنامه های منظم جهت تست اجزای الکتریکی است.

شل بودن قطعات مختلف الکتروموتور به سایش بیش از حد قطعات می انجامد، لذا لازم است تا قطعات شل مورد بازرسی قرار گیرند. از قطعاتی که بر اثر گذر زمان و ارتعاشات الکتروموتور با گذشت زمان شل شده و نیاز به تست و بازرسی پیدا می کنند می توان به پایه های الکتروموتور، صفحات پایه فلزی، پایه ها و … اشاره کرد. الکتروموتور را می بایست از ارتعاشات دور نگه داشت، زیرا ارتعاشات زیاد برای موتور مضر است. ارتعاش زیاد سبب لرزش یاتاقان ها شده و این امر به خروج روغن و گیربکس از الکتروموتور می انجامد. خروج روغن سبب اصطکاک زیاد و خرابی قطعات مختلف الکتروموتور خواهد شد.

تسمه های خراب و فرسوده در الکتروموتور صنعتی می تواند علاوه بر آسیب به دستگاه سبب آسیب دیدگی و حتی مرگ کاربران گردد. لازم است تا تسمه ها محکم و بدون لقی در محل مناسب خود روی محور قرار گرفته و از نظر تنش و سایش بطور دوره ای بررسی شوند. پولی یا قرقره های فرسوده هم بار مناسب را تحمل نکرده و خطرآفرین خواهند بود.

روغن کاری الکتروموتور با استفاده از روغن و گریس انجام می شود. توصیه می گردد تا میزان روغن کاری الکتروموتور صنعتی مناسب باشد زیرا روغن کاری بیش از اندازه یا روغن کاری کمتر از حد استاندارد، هر دو حالت برای الکتروموتور خطرناک خواهند بود. برنامه روغن کاری الکتروموتور بر حسب میزان استفاده آن متفاوت است، اما اغلب روغن کاری گیربکس و بلبرینگ بعد از هر 250 ساعت کاری الکتروموتور انجام می گیرد.

رطوبت از عوامل خرابی الکتروموتور و زنگ زدگی تجهیزات داخلی آن است. لازم است تا قطعات مختلف الکتروموتور به خصوص در محیط های مرطوب گریس کاری شده تا از زنگ زدگی الکتروموتور ممانعت شود. برخی از شرکت های سازنده هنگام مونتاژ قطعات الکتروموتور به آنها مواد ضد زنگ زده و از این طریق از زنگ زدگی قطعات جلوگیری می کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع موتورهای dc

یکی از روش های جلوگیری از فرسایش بلبرینگ ها بررسی تراز الکتروموتور صنعتی است، لذا همواره می بایست الکتروموتور در حالت تراز قرار گیرد. وجود دمای استاندارد در الکتروموتور نیز در عمر مفید بلبرینگ ها تأثیر دارد، همچنین توصیه می گردد تا در زمان تعویض بلبرینگ ها از قطعاتی با کیفیت و استاندارد استفاده شود.

عدم تعادل ولتاژ سبب عدم تعادل جریان شده و مشکلاتی نظیر گشتاور ضربانی، دمای بالا در سیم پیچ، لرزش و … پدید آمده و راندمان الکتروموتور صنعتی کاهش می یابد. همچنین نامتعادل بودن ولتاژ سبب فرسودگی عایق استاتور شده و در آن تنش حرارتی ایجاد می شود.  عدم تعادل میان ولتاژ و جریان الکتروموتور سبب لرزش بیشتر، گشتاور کمتر، کاهش راندمان موتور، داغ ماندن آن و در نتیجه کاهش عمر مفید الکتروموتور خواهد شد.

از مهمترین اجزای الکتروموتور صنعتی، روتور و استاتور است. توصیه میگردد تا در برنامه های زمانی منظم، فاصله قطری و طولی استاتور و روتور بررسی و اندازه گیری شود. این فواصل متناسب با استاندارد شرکت سازنده و کارخانه متفاوت است و می بایست در صورت تفاوت با میزان استاندارد تنظیم گردد. 

شرکت همیار موتور از شرکت های فعال در زمینه تعمیر و بازسازی انواع الکتروموتور است. همیار موتور در تعمیر الکتروموتور ac ، تعمیر الکتروموتور فشارقوی ، تعمیر ژنراتور و ساخت قطعات ماشین های الکتریکی تجربه و تخصصی 14 ساله دارد. ارائه بالاترین کیفیت خدمات تعمیرات در کوتاهترین زمان و مقرون به صرفه ترین قیمت از اهداف این شرکت جهت ارائه خدمت به مشتریان است.

نگهداری الکتروموتورهای صنعتی

اگرچه الکتروموتورهای صنعتی نظیر هر تجهیز الکتریکی دیگری با گذشت زمان، در اثر استهلاک آسیب دیده و عمر مفید آن کاهش می یابد، اما با نگهداری الکتروموتورهای صنعتی بطور مناسب و بازدید دوره ای از این تجهیزات و قراردادن استانداردهایی جهت بازدید و نگهداری، نیاز به تعمیرات در این تجهیزات الکتریکی کاهش یافته و طول عمر الکتروموتور صنعتی افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *