تعمیر الکتروموتور dc

یکی از انواع موتورهای الکتریکی، الکتروموتور dc است. این نوع الکتروموتور با جریان مستقیم یا dc کار می‌کند و جریان مستقیم انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. ساختمان این مدل موتور الکتریکی از استاتور با آهنربای دائمی، روتور دو قطبی و جاروبک تشکیل شده است. مهم‌‌ترین جزء این نوع موتورالکتریکی که خراب می‌شود و به تعمیر و نگهداری نیاز دارد، اجزای دوار آن است که شامل نگهدارنده جاروبک و یاتاقان‌ها، مکانیزم‌های فنر، جاروبک، کموتاتور و سیم‌پیچی آرمیچر می‌شود. مهم‌ترین جز آرمیچر یک موتور الکتریکی کموتاتور است که برای یکسو‌سازی گشتاور خروجی استفاده می‌شود، در ادامه با تعمیر الکتروموتور dc با ما همراه باشید.

تعمیر الکتروموتور دی سی (DC electric motor repair) همانند تعمیر انواع الکتروموتورها باید توسط نیروی متخصص و کارآزموده انجام شود. در فرآیند تعمیر الکتروموتور اطلاعات به دست آمده از پلاک موتور بسیار مهم است. در این مقاله از سایت به بررسی تعمیرات الکتروموتور dc پرداخته‌ایم.

تعمیر الکتروموتور dc

سایر خدمات ما در همیار موتور 👇 :

تعمیر الکتروموتور ac

 برای تامین انرژی دستگاه‌های مختلف از این نوع الکتروموتور به طور گسترده استفاده می‌شود؛ چون به دلیل ویژگی‌هایی که دارد

تعمیر الکتروموتور فشارقوی

در بسیاری از صنایع و ماشین‌آلات یکی از مهم‌ترین قطعات، الکتروموتور است که نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و کارایی دستگاه‌های برقی دارد.‌

تعمیر ژنراتور

مشکلات دیزل ژنراتور، تعمیرات تخصصی دیزل ژنراتور و در نهایت تعمیر و سرویس آن پرداخته شده است.

جدا کردن لوله‌های تزریق گریس

بر روی موتورهای الکتریکی که متعلقات لوله ارسال گریس وجود دارد این متعلقات باید جدا شوند. به خوبی سوراخ‌های گریس که در محل قرارگیری یاتاقان هستند را تمیز کنید. تمام گریس‌های موجود را بردارید و جایگزین گریس تمیز و جدید کنید. این مرحله از سرویس و تعمیر الکتروموتور dc بسیار مهم استو باید به آن توجه کرد.

باز کردن جاروبک یا زغال‌ها

با احتیاط زغالها و جاروبک را باز کنید و مراقب باشید آسیبی به جاروبک نگهدار و فنر نرسد. در فرم انجام کار موارد زیر را یادداشت کنید:

  • مشخصات جاروبک‌ها و تعداد 
  • وضعیت و ابعاد آن‌ها

برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

بازرسی فنرهای جاروبک‌ها و آزمایش آن‌ها

یکی دیگر از قسمت ها در تعمیر الکتروموتور dc بازرسی فنرهای جاروبک‌ها و آزمایش آن‌ها​ست. جاروبک‌ها را از نظر سوختگی محل اتصال، زوایای طول و عرض و از نظر خوردگی غیر طبیعی بررسی کنید. فشار فنر جاروبک را قبل از جداسازی اندازه‌گیری کنید. برای بیشتر موتورهای الکتریکی فشار فنر جاروبک بین 4-6 PSI  باید باشد. فنر جاروبک‌ها را از نظر علائم هر گونه آسیب‌دیدگی، پیچش فنر و کشیدگی مورد بررسی قرار دهید.

با احتیاط کامل درپوش‌ها را باز کنید

قبل از این که درپوش‌ها را باز کنید در محل قرار‌گیری روبروی هم فریم و درپوش را با استفاده از سنباده علامت‌گذاری کنید به گونه‌ای که مطمئن شوید در پایان کار در هنگام مونتاژ مجدد در محل درست نصب شوند.

بررسی آلودگی ها

وجود نشت مواد آلاینده در موتور را بررسی کنید. آلودگی‌های نظیر آشغال کاغذ باعث گرفتگی فیلترها، گرفتگی مجاری هوا، گرفتگی لوله‌ها یا شرایط نامناسب می‌شود. 

سایر مواردی که در تعمیر الکتروموتور dc باید بررسی شوند.

از دیگر مواردی که در تعمیر الکتروموتور dc باید بررسی شوند، شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

بازدید گریس یاتاقان‌ها 

قبل از حذف گریس موجود در محفظه یاتاقان باید مقدار و شرایط آن بررسی شود. در برگه گزارش کار باید آلودگی‌های موجود در گریس بررسی و علائم تخلیه آن مورد بررسی قرار بگیرد. گریس موجود در بلبرینگ‌ها باید ارزیابی شوند. این بررسی باعث می‌شود در شرایطی که موجب بازدارنده موتور می‌شود برای رفع مشکل و تعمیر آن چاره‌ای باید اندیشید. 

محل قرار گرفتن نگهدارنده جاروبک (زغال) را باید علامت‌گذاری کنید و سپس جدا نمایید. در صورتی که آسیب دیده است باید تعمیر و تعویض شود.

گریس اضافه باید پیش از اندازه‌گیری قطر داخلی هوزینگ بلبرینگ پاک شود

با استفاده از میکرومتر داخل سنج هوزینگ چک می‌شود. با استفاده از میکرومتر قطر داخلی هوزینگ باید اندازه‌گیری شود و در برگه انجام کار قطر داخلی هوزینگ یادداشت شود. مقدار تلرانس چفت بودن جداول استاندارد EASA  را مشخص می‌کند. بررسی کنید که در محدوده تلرانس قطر داخلی هوزینگ بلبرینگ پذیرش شود. اگر قطر سوراخ داخلی هوزینگ از تلرانس بیشتر باشد می‌توان در محدوده مجاز با روش‌های مختلف آن را فلز‌کاری و ماشین‌کاری کرد.

سایر اقداماتی که در طی فرآیند تعمیر الکتروموتور dc باید انجام شود.

در طی فرآیند تعمیر الکتروموتور dc باید اقدامات زیر انجام شود:

بر روی تمامی اجزای سیم‌پیچی شده آزمون مقاومت عایقی باید انجام شود. 

در حالی که موتور باز شده است برای تست عایقی باید از یک مگر استفاده کنید. در برگ گزارش کار مقدار قرائت شده توسط مگر باید ثبت شود. در حین دمونتاژ کردن اجزای مکمل مانند گرم‌کن‌ها، ترموستات‌ها و بقیه تجهیزات حرارتی باید مورد بررسی قرار بگیرند و در گزارش کار ثبت شوند. 

تست افت ولتاژ AC

افت ولتاژ سیم‌پیچ میدان شمت در پایانه‌های آن با اعمال ولتاژ AC 120 باید انجام شود. بر روی هر بوبین ولتاژ اندازه‌گیری می‌شود و باید مقدار متوسط در محدوده تلرانس  5% ± محاسبه شود. برای هر بوبین ولتاژهای اندازه‌گیری شده را باید جمع کنید و مجموع آن‌ها باید با ولتاژ و ورودی مساوی باشد. 

تست قطب‌های کمکی 

با استفاده از تستر فرکانس بالا و تستر سرج قطب‌های کمکی را ارزیابی کنید.

شست‌وشوی قطعات 

با آب و صابون شوینده باید تمامی قطعات شسته و تمیز شوند. 

خشک کردن قطعات 

تمام قطعات را در دمای ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند تا خشک شوند.

مرکز تخصصی تعمیر الکتروموتور dc

شرکت همیار موتور شاهرود، به عنوان یک شرکت فعال در زمینه تعمیر و بازسازی الکتروموتورهای DC، با بیش از یک دهه تجربه در این حوزه، با هدف ارائه خدمات با کیفیت و حرفه‌ای، به مشتریان خود خدمات متنوعی را ارائه نموده است.

الکتروموتورهای DC وسیله ‌ای اساسی و حیاتی در بسیاری از صنایع و ماشین‌آلات هستند. این موتورها با اصول عملکرد و ساختاری پیچیده که شامل قطعات الکتریکی و مکانیکی متنوعی است، به عملکردی بهینه می‌رسند. اما در طول زمان و به دلیل استفاده مداوم و همچنین عوامل دیگر مانند لرزش‌ها، گرمای بالا، آلودگی و سایر اثرات خارجی، ممکن است نیازمند تعمیر و بازسازی شوند.

شرکت همیار موتور شاهرود با تیم فنی مجرب و متعهد، توانایی بازسازی و تعمیر الکتروموتور dc را دارا می‌باشد. تعمیرات انجام شده توسط تیم متخصص ما، شامل بررسی جامع و دقیق، تعمیر قطعات معیوب ، بازسازی قطعات ، تعویض قطعات آسیب دیده و انجام آزمون‌های لازم برای اطمینان از اصلاح کامل و صحیح الکتروموتورها می‌باشد.

تیم متخصص ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته و قطعات اورجینال در تعمیر و بازسازی الکتروموتورهای DC، تضمین کیفیت و عملکرد بهینه را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین، به منظور جلوگیری از وقوع خرابی‌های مجدد، تیم فنی ما مشتریان را با راهکارها و نکات عملی در مورد نگهداری الکتروموتورهای DC آشنا می‌سازد.

به طور خلاصه، شرکت همیار موتور شاهرود با تجربه و تخصص در زمینه بازسازی و تعمیر الکتروموتور dc ، ارائه دهنده خدمات با کیفیت و قابل اعتماد به مشتریان خود می‌باشد. برای استفاده از خدمات ما و اعلام نیازهای خود در زمینه تعمیرات الکتروموتورهای DC، می‌توانید با ما تماس بگیرید و یا به وبسایت شرکت ما مراجعه کنید.

سخن پایانی

یکی از انواع الکتروموتورها، موتورالکتریکی dc است. برای تعمیر الکتروموتور dc باید به نیروهای متخصص و کارآزموده که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مراجعه کنید. الکتروموتور با جریان مستقیم یا dc، جریان مستقیم انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. ساختمان این مدل موتورالکتریکی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • استاتور با آهنربای دائمی 
  • روتور دو قطبی 
  • جاروبک 

اجزای دوار از مهم‌ترین تجهیزات الکتروموتور dc است که به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند. اجزای دوار شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • جاروبک و یاتاقان‌ها 
  • مکانیزم‌های فنر 
  • جاروبک 
  • کموتاتور 
  • سیم‌پیچی آرمیچر 

مواردی که در تعمیر الکتروموتور dc بررسی می‌شود که شامل گزینه‌‌های زیر می‌شوند:

  • جدا کردن لوله‌های تزریق گریس 

  • باز کردن جاروبک یا زغال‌ها 

  • بازرسی فنرهای جاروبک‌ها و آزمایش آن‌ها 

  • بازدید گریس یاتاقان‌ها
  • گریس اضافه باید پیش از اندازه‌گیری قطر داخلی هوزینگ بلبرینگ پاک شود.
  • بر روی تمامی اجزای سیم‌پیچی شده آزمون مقاومت عایقی باید انجام شود. 
  • تست افت ولتاژ AC
  • شست‌وشوی قطعات 
  • خشک‌کردن قطعات 

مجموعه ما ( همیار موتور ) ضمن عرضه انواع الکتروموتور و ژنراتور، تعمیر انواع الکتروموتور ها را نیز انجام می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت همیار موتور سفارشات خود را انجام دهید.