معرفی الکتروپمپ گریز از مرکز

الکتروپمپ گریز از مرکز

فهرست مطالب

انواع پمپ در صنایع مختلف به منظور جابجایی انواع سیالات کاربردهای فراوانی دارند. یکی از کاربردی ترین آن ها به دلیل قیمت کمتر، کنترل ساده تر، اصطکاک کم، طراحی ساده در مقایسه با دیگر پمپ ها، انتقال حرارت بهتر و … الکتروپمپ گریز از مرکز است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الکتروپمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

الکتروپمپ گریز از مرکز برای پمپاژ سیالات از مکانی به مکان دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این الکتروپمپ از دو قسمت اصلی شامل پروانه و محفظه تشکیل شده است. پروانه جز چرخنده الکتروپمپ و محفظه فضایی بدون هوا اطراف پروانه است. پروانه با استفاده از یک الکتروموتور صنعتی شروع به چرخش کرده و الکتروپمپ گریز از مرکز جابجایی سیالات را انجام می دهد. نام دیگر الکتروپمپ گریز از مرکز، الکتروپمپ سانتریفیوژ است. این پمپ ها انرژی الکتریکی الکتروموتور صنعتی را به نیروی گریز از مرکز تبدیل کرده و از این طریق سیالات را جابجا می کند. اغلب برای انتقال سیالات با فشار یا دبی بالا و ویسکوزیته کم (رقیق بودن) از این پمپ استفاده می کنند. رواج این پمپ ها به حدی است که کارشناسان 75 درصد از پمپ های مورد استفاده را از این نوع می دانند.

تماس با همیار موتور

برای دریافت خدمات تعمیر الکتروموتور dc با کارشناسان ما تماس بگیرید.👇

الکتروپمپ گریز از مرکز

عوامل متعددی بر عملکرد این پمپ تاثیر می گذارند و هنگام خرید این تجهیز می بایست موارد زیر مورد توجه قرار گیرد.

  • ویسکوزیته یا چگالی سیال: اغلب از الکتروپمپ گریز از مرکز برای جابجایی سیالات با ویسکوزیته کم استفاده می گردد.
  • دما و فشار عملیاتی: توجه به دما و فشار عملیاتی محیط در خرید الکتروپمپ موثر است. اگر محیط پر فشار باشد،لازم است تا بدنه الکتروپمپ مقابل فشار بالا مقاوم باشد، همچنین در نظر گرفتن مقاومت پمپ در درجه حرارت مختلف نیز حائز اهمیت است.
  • وزن سیال: وزن سیاب بر عملکرد الکتروپمپ تاثیر می گذارد. اگر ویسکوزیته یا چگالی سیال را بر عملکرد پمپ تاثیرگذار بدانیم، جرم و حجم سیال از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد الکتروپمپ گریز از مرکز خواهند بود.
  • الکتروپمپ می بایست به نرمی و بدون لرزش و سرو صدا کار کند و هرگونه سر و صدا و لرزشی از نشانه های مشکل در الکتروپمپ است. 

جهت انتخاب پمپ گریز از مرکز لازم است تا به منحنی همپوشانی پمپ های گریز از مرکز توجه شود. پمپ 65-315 حدود 1450 دور بر دقیقه و پمپ 50-160 حدود 2900 دور در دقیقه دارند. در دور های بالاتر استهلاک پمپ بیشتر است. توصیه میگردد تا در استفاده مداوم و طولانی مدت از پمپ 315-65 و در پمپ با استفاده های کمتر از پمپ 50-160 استفاده شود. توجه به قطر خروجی پمپ، میزان آبدهی، ارتفاع، درجه حرارت سیال، فشار تست و … از دیگر موارد موثر بر عملکرد پمپ به شمار می رود.

پمپ های گریز از مرکز از یک یا چند پروانه تشکیل شده اند که به محور پمپ متصل بوده و همزمان با چرخش محور می چرخند. انواع الکتروپمپ گریز از مرکز را می توان در سه دسته ذیل طبقه بندی کرد:

  • تک مرحله ای: این الکتروپمپ یک پروانه دارد و نگهداری آن در مقایسه با سایر پمپ ها راحت تر است. اغلب از این الکتروپمپ در دبی بالا و فشار کم استفاده می شود.
  • دو مرحله ای: این الکتروپمپ دو پروانه دارد و در شرایط محیطی با فشار متوسط از این پمپ استفاده می شود.
  • چند مرحله ای: الکتروپمپ چند مرحله ای در محیط های پرفشار مورد استفاده قرار می گیرد و دارای سه یا تعداد پروانه بیشتری است.

الکتروپمپ گریز از مرکز را به نام پمپ سانتریفیوژ نیز شناخته می شود. در تقسیم بندی دیگری می توان این پمپ را به دو نوع شعاعی و محوری تقسیم می کنند. پمپ های گریز از مرکز را جزو تجهیزات هیدرولیک طبقه بندی می کنند.

بیشتر بخوانید: نکات کاربردی درباره نگهداری الکتروموتورهای صنعتی

این الکتروپمپ سیالات را از مناطق کم فشار به مناطق پر فشار منتقل می کنند. از الکتروپمپ گریز از مرکز جهت جابجایی سیالات استفاده می شود و اغلب در نیروگاه ها، تاسیسات آب و فاضلاب، کاربردهای نفتی، شیمیایی، دارویی و … از این الکتروپمپ استفاده می شود. اغلب سیالاتی با این پمپ جابجا می شوند که مواد ساینده و ذرات جامد نداشته و در قطعات پمپ خوردگی شیمیایی و مکانیکی ایجاد نکنند. از این پمپ ها در صنایع غذایی و شیمیایی جهت جریان مایعات ویسکوز استفاده می کنند. قیمت این الکتروپمپ ها از پمپ های جابجایی مثبت ارزان تر بوده، لذا محدوده کاربرد این پمپ ها بیشتر است. 

کنترل ساده این پمپ ها، عدم وجود اصطکاک بر اثر افت جریان برق، طراحی ساده، عدم نشتی در انتقال حرارت و … همگی سبب شده است تا استفاده از الکتروپمپ گریز از مرکز در مقایسه با دیگر پمپ ها رواج بیشتری داشته باشند. در شرایط ذیل می توان از الکتروپمپ گریز از مرکز استفاده کرد:

  • تامین آب در مناطق مسکونی و در طبقات مختلف
  • استفاده در سیستم های اطفا حریق و کاربرد جهت پاشش آب از اسپرینکلرها
  • دفع فاضلاب صنعتی
  • مورد استفاده در تولیدات مواد غذایی و شیمیایی
  • مورد استفاده در صنعت نفت و گاز جهت انتقال سیالات

مهمترین اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ گریز از مرکز عبارتند از:

  • پروانه یا Impeller: پروانه قطعه ای است که سبب ایجاد انرژی جنبشی و حرکت سیال می شود.
  • پوشش یا Casing-Volute: این مخزن به عنوان مخزن نگهدارنده فشار مورد استفاده قرار می گیرد و جریان مایع را به داخل یا خارج از پمپ هدایت می کند.
  • شفت یا Shaft: پروانه پمپ بر شفت قرار داده می شود، شفت جزیی مکانیکی جهت انتقال گشتاور از موتور به سوی پروانه است.
  • آب بندی شفت یا Shaft Sealing: پمپ های سانتریفیوژ دارای آب بندهایی مکانیکی هستند که از نشت مایع درون پمپ جلوگیری می کند.
  • یاتاقان یا Bearings: یاتاقان حرکت شفت را کنترل کرده و اصطکاک میان شفت دوار و استاتور را کم می کند.
الکتروپمپ گریز از مرکز

الکتروپمپ گریز از مرکز انرژی الکتریکی خود را از الکتروموتور صنعتی از نوع ac یا dc تامین خواهد کرد، لذا خرابی الکتروموتور سبب به عدم کارکرد الکتروپمپ می شود. شرکت همیار موتور علاوه بر تعمیر انواع الکتروموتورها در زمینه تعمیر الکتروموتور فشارقوی و تعمیر ژنراتور نیز سابقه ای 15 ساله داشته و با بهره گیری از متخصصین مجرب عملیات تعمیر و بازسازی انواع الکتروموتور را در کوتاهترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت انجام می دهد.

یکی از پرکاربردترین پمپ های صنعتی مورد استفاده الکتروپمپ گریز از مرکز است که کاربردهای فراوانی دارد. این الکتروپمپ با تبدیل انرژی الکتریکی الکتروموتور صنعتی به انرژی مکانیکی و چرخشی انواع سیالات را توسط پروانه های خود که روی شفت اصلی قرار گرفته اند، جابجا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *